Badania eksploracyjne w UX
Poznaj swoich użytkowników i ich potrzeby. Zrozum ich motywacje i wyjdź naprzeciw oczekiwaniom.
Czym są badania eksploracyjne?
Istotą badań eksploracyjnych w procesie rozwoju UX jest dogłębne poznanie wyzwań stojących przed projektantami oraz potrzeb, które mają przyszli użytkownicy.
Dlaczego warto je prowadzić?
W ich toku podchodzimy do zagadnienia kompleksowo i staramy się patrzeć na nie możliwie jak najszerzej. Poznajemy możliwie jak najpełniej konteksty użytkowania oczekiwania użytkowników względem produktu. Dzięki temu każdy kolejny etap naszych działań jest łatwiejszy i pozwala zaprojektować takie rozwiązania, które wpasują się w potrzeby Twoich odbiorców.
Etapy badań eksploracyjnych
- Wybór zakresu badań oraz metod badawczych
- Rekrutacja badanych
- Przeprowadzenie badań
- Analiza wyników
- Wykorzystanie pozyskanych danych w projektowaniu
Przykładowe rodzaje badań eksploracyjnych
- Wywiady - grupowe lub indywidualne
- Obserwacja uczestnicząca
- Grupy fokusowe
Kiedy szczególnie warto je prowadzić?
- Kiedy produkt jest innowacyjny i ma niewielką konkurencję rynkową
- Znany jest ogólny zarys potrzeb użytkowników, ale niezbędne jest ich doprecyzowanie i zrozumienie